Pacienta tăcută de Alex Michaelides-recenzie

O crimă înfricoșătoare, o femeie ținută captivă în mintea ei, și un terapeut hotărît să-i deblocheze secretele – tot ce trebuie ca să iubești PACIENTA TĂCUTĂ a lui Alex Michaelides. Acest roman-debut de un suspans sofisticat merită fiecare laudă efuzivă timpurie pe care le primește. Citită mai mult ca un studiu decît ca un thriller psihologic,PACIENTA TĂCUTĂ este o explorare de tip labirint a psihicului unei femei condamnate pentru uciderea soțului ei și a terapeutului hotărÎt să o trateze. Impactul primului roman excepțional al lui Michaelides nu se află în mișcări rapide sau în răsturnări de situații , ci în clădirea metodică și magistrală a subiectului de către autor și descompunerea personajelor sale.

Așa cum protagonistul său explorează și dezvăluie starea mentală a subiectului său, Michaelides, de asemenea, dezvăluie metodic cititorilor săi psihologia personajelor pe care se construiește PACIENTA TĂCUTĂ. În loc să investigheze o crimă, romanul investighează mintea unui criminal – și ce anume este o investigație. PACIENTA TĂCUTĂ este imersiv și hipnotic – genul de poveste de suspans care nu are nevoie de răsturnări de situații sclipitoare pentru a vă îngreuna … dar oferă oricum o surpriză excepțională sau două.

Viața Aliciei Berenson este aparent perfectă. O pictoriță renumită căsătorită cu un fotograf de modă foarte căutat, care locuiește într-o casă mare, cu ferestre mari, cu vedere spre un parc într-unul din zonele cele mai dorite din Londra. Într-o seară, soțul ei Gabriel se întoarce acasă tîrziu de la o ședință foto, iar Alicia îl împușcă de cinci ori în față și apoi nu vorbește niciodată un alt cuvânt.

Refuzul Aliciei de a vorbi sau de a da orice fel de explicații transformă o tragedie internă în ceva mult mai mare, un mister care surprinde imaginația publică și o aruncă pe Alicia în notorietate. Prețul operelor sale de artă ating cote imense, iar ea, pacienta tăcută, este ascunsă din fața tabloidelor și de lumina reflectoarelor la Grove, o unitate legală sigură din nordul Londrei.

Theo Faber este un psihoterapeut criminal care a așteptat mult timp pentru oportunitatea de a lucra cu Alicia. Determinarea lui de a o face să vorbească și să dezvăluie misterul motivului pentru care l-a împușcat pe soțul ei îl duce pe o cale nu tocmai dreaptă datorită propriilor motivații – o căutare a adevărului care amenință să-l doboare….

În centrul său, PACIENTA TĂCUTĂ este un studiu de caractere excepțional: nu doar pacienta titulară a povestirii, ci și terapeutul care are misiunea să o trateze. Deci, cine sunt aceste personaje? Pictorița Alicia Berenson este „pacienta” după care este numită cartea. Alicia a avut o viață perfectă în imagine … adică, până în ziua în care l-a împușcat pe soțul ei de cinci ori. După acest act groaznic, Alicia nu a vorbit niciodată alt cuvânt. Pentru psihoterapeutul Theo Faber, Alicia este cea mai intrigantă dintre pacienți; Theo se trezește la povestea Aliciei, hotărît să o trateze și să o ajute să-și găsească din nou vocea. Există ceva profund tragic și aproape mitic despre Alicia: Michaelides artizanizează un personaj a cărui complexitate și turbulențe interioare nu este confundată prin comunicarea verbală, ci prin descrieri vii ale aspectului său fizic și a lucrării de artă pe care o creează la îndemnul lui Theo.

Atât de enigmatic este faptul că Alicia începe să se simtă ca un personaj aproape mitic – o calitate care trebuie să cred că autorul a dezvoltat-o intenționat, atrăgînd paralele între povestea Aliciei și cea a lui Alcestis, femeia aflată în inima tragediei lui Euripides . De-a lungul cărții, Alicia este o prezență la mică distanță și în același timp peste tot. Este un lucru fascinant să citești o carte care se învîrte în jurul unui personaj care nu-și poate spune povestea direct cititorului; Alicia devine aproape ca o pînză goală, un loc în care cititorii vor colecta ceea ce s-a spus despre ea pentru a obține o fărîmă de perspectivă în înțelegerea infracțiunii teribile pe care a comis-o.

Prin contrast, cititorii se apropie de personajul Theo. Povestea lui Theo este cea pe care o urmărim foarte îndeaproape pe durata citirii: îl urmărim începîndu-și noul loc de muncă la Grove, unitatea psihiatrică securizată în care locuiește Alicia; ne uităm în timp ce își începe sesiunile cu Alicia, încercînd să-i spargă tăcerea; vedem cum navighează prin birocrația din Grove și chiar se folosește de colegii săi. În același timp, cînd Theo încearcă încet, dar sigur, o legătură semnificativă cu Alicia, tot așa și cititorii caută o înțelegere semnificativă a vieții personale a lui Theo.

Pentru un personaj care este hotărît să dezvăluie secretele pacientului său, Theo este el însuși ascuns de privirea cititorului; Michaelides adaugă un alt nivel de mister aici, ținînd cititorii agățați de dezvăluirea treptată a secretelor lui Theo, chiar și atunci când secretele Aliciei ajung în lumină.

Dacă v-a plăcut Fata din tren, Înainte să adorm sau Soția dintre noi, atunci această carte este alegerea perfectă. O veste bună este că va fi ecranizată și se zvonește că Brad Pitt ar fi interesat să-l joace pe Theo.