Dansul din buric-Belly dance


Peathegee Inc./Getty Images

Originea denumirii de belly dance (dans din buric) vine din francezul danse du ventre, care se traduce ca dansul stomacului. Sol Bloom se spune că a fost prima care a folosit termenul englez de belly dance, pentru dansatorii târgului mondial din Chicago în 1893. Dansul din buric este adesea denumit și „dans oriental” și, uneori, în arabă rak Sharqi (dansul estului). Termenul „Dance du ventre”, din care provine dansul buricului, a avut conotatii originale rasiste, astfel încît există și în prezent o dezbatere despre cum ar trebui folosit termenul de dans din buric. Potrivit unora, ar trebui să fie evitată și înlocuită, eventual, cu dans oriental, pentru a disocia această formă de dans de concepțiile greșite asociate acesteia. Potrivit altora, termenul belly dance este aici pentru a rămîne, este cel mai cunoscut mod de a numi această formă de dans și oricum, a pierdut acum conotațiile rasiste.

Potrivit unora, forma de dans care astăzi numesc mulți dansul din buric este extrem de veche și urme ale acesteia pot fi găsite cu până la 6000 de ani în urmă, în unele societăți păgîne, care obișnuiau să se închine unei divinități feminine pentru a sărbători fertilitatea femeilor ca fiind ceva magic. Cu toate acestea, există puține dovezi că ritualurile păgîne timpurii sunt în orice fel legate de dansul din buric. Acest tip de dans ar trebui să fie într-adevăr bun pentru pregătirea trupului femeii pentru a da naștere, dar nu pare a fi o dovadă a oricărei legături cu ritualurile antice de fertilitate. Cu toate acestea, în ultimii 40 de ani a existat o tendință de a asocia dansul din buric cu spiritualitatea și puterea feminină. Acest lucru se datorează faptului că mișcarea feministă din anii 1970 și 1980 din SUA a redescoperit dansul buricului ca o formă de dans care emancipează femeile.

Ceea ce am numit astăzi belly dance este tipul specific de dans care provine din Turcia și Egipt. Privind la mișcările specifice ale dansului din buric, unii spun că ar fi putut să existe o influență din partea Indiei. Într-adevăr, unele mișcări, cum ar fi mișcările capului, se găsesc atât în dansul indian cât și în dansul din buric. Prin urmare, s-ar putea ca populațiile care migrează de-a lungul secolelor din India înspre Orientul Mijlociu și Africa de Nord să-și aducă tradițiile lor de dans, influențând felul în care s-au dezvoltat dansurile locale. De asemenea, dansul din buric deține, în termeni de vocabular, o mulțime de dansuri africane.

Această formă de dans, în Orientul Mijlociu a fost de tip social din timpuri greu de memorat. A fost și este dansat cînd femeile se adună să socializeze. Se cunoaște că în Irak și Iordania, mamele de băieți aleg mirese pentru aceștea în funcție de modul în care fetele dansează. În Egipt, dansul din buric a fost întotdeauna parte a celebrărilor de nuntă, dansat de către nuntași ca formă socială, iar profesionist de artiștii care sunt plătiți să danseze pentru astfel de ocazii speciale.Acesta este un dans tipic baladi. În zilele noastre, muzica cîntată cel mai frecvent la nunți și adunări sociale în Egipt este shaabi. Tipul de dans asociat cu muzica shaabi este foarte asemănător dansului baladi cu articulații de șold și destul de împământat, dar nu are aceeași structură, muzica fiind diferită (muzica shaabi este compusă din cântece pop individuale, în timp ce baladi-ul este în principal muzică instrumentală care este improvizată, dar urmează un model stabilit, de aceea o performanță dans baladi urmează același model tradus în mișcare).

Ceea ce numim astăzi dansul din buric a fost întotdeauna și o formă de divertisment public. Călătorii triburilor, atât în Egipt, cât și în Turcia, obișnuiau să danseze pe străzi. Călătorii se spune că proveneau din India inițial și apoi au migrat prin modernul Afganistan și Iran, spre nord, către Turcia și Europa, iar unele spre sud, către Africa de Nord, inclusiv Egipt. O modalitate pentru călători de a-și câștiga existența a fost să interpreteze pentru a distra oamenii și astfel  dansau. Probabil că au adus cu ei propriile lor tradiții de dans, dar trebuie să fi luat de asemenea tradițiile și vocabularul mișcării locurilor în care au călătorit.

Artiștii care călătoreau și dansau  în Turcia au fost numiți chengis. Avem înregistrate că aceștia au fost activi în Istanbul de la anii 1400 și au avut ocazia să distreze audiențe în deosebi feminine, dansând și cântând. Ei dansau  folosind mișcări complexe de șold și articulații ale trunchiului, au folosit și elemente de recuzită, dintre care unele încă mai folosim astăzi, cum ar fi chimvale de degete (instrument muzical compus din două talere de aramă care erau lovite unul de altul, cimbal) și voaluri. Astăzi Chengis în Turcia încă dansează pentru turiști. Stilul dansului turc a fost puternic influențat de acestea.

Performerii din Egipt nu au fost numai femei, ci și bărbați (influența europeană a promovat mai târziu dansatori de sex feminin, pe cheltuiala bărbaților, deoarece călătorii europeni preferau să vadă femeile dansînd). Grupul etnic care dansau pe stradă a fost numit ghâwazî. Ei dansau în fața cafenelelor și în aer liber în timpul procesiunii publice, în special de sărbători. Ei cîntau și dansau folosind diverse elemente de recuzită, cum ar fi bastoanele și săbiile. Dansul din buric nu a fost tolerat de către autorități la început, dar a fost acceptat ca parte din tradiție și, de asemenea, pentru că artiștii erau impozitați și astfel aduceau venituri. Cu toate acestea, în 1834, situația politică s-a schimbat, iar autoritățile au primit presiuni din partea celor mai conservatoare părți ale societății și au scos dansul public în afara legii în Cairo. Astfel, mulți artiști au continuat să danseze în afara orașului Cairo. Între 1849 și 1856, însă, interdicția a fost ridicată, astfel încît dansatorii s-au întors. Începutul secolului XX, în jurul anilor 1920, a văzut deschiderea și înflorirea diverselor cluburi de noapte unde a fost interpretat dansul, publicul fiind alcătuit în principal de europeni. Prin urmare, stilul dansului s-a schimbat din cauza nevoii de a plăcea publicului străin și astfel s-a născut raqs sharqi modern. Și costumele s-au schimbat. Pînă în acel moment dansatorii purtau o fustă largă, o cămașă și o vestă. Începînd cu anii 1920, dansatorii au început să poarte ceea ce se cunoaște în zilele noastre ca și costumul tipic a unei dansatoare din buric (în arabă bedlah), un sutien, o fustă care lasă la vedere abdomenul, voaluri și o mulțime de sclipici și mărgele.

Dansul din Orientul Mijlociu s-a răspîndit în Europa și Statele Unite la început, din cauza călătorilor europeni care au mers în Orientul Mijlociu și Africa de Nord de la sfârșitul anilor 1700 și până în anii 1800. Reacțiile din partea acestor călători au fost amestecate. Unii au urît acest dans, unii l-au iubit. Cu toate acestea, deoarece majoritatea acestor călători erau bărbați, ei nu aveau acces la toate tipurile de interpreți, deoarece unele dansuri erau adresate doar publicului feminin. Ei puteau doar să vadă artiștii de pe stradă sau acei dansatori care erau dispuși să meargă privat în fața unui auditoriu de sex masculin. Prin urmare, un motiv pentru care dansatorii au avut o reputație proastă în rîndul vizitatorilor străini.

Belly dance-ul a influențat și burlescul în anii 1800, ceea ce a contribuit la o confuzie în mintea multora între aceste două genuri. În ultimii ani, datorită în special mișcării feministe din anii 1970 și 1980, tot mai multe femei (mai întâi în SUA, apoi în întreaga lume, inclusiv Europa, Oceania și Orientul îndepărtat) au descoperit caracterul de emancipare al acestei forme de dans pentru femei. În ceea ce privește bărbații, ei dansează încă stiluri folclorice în țările de origine a dansului din buric, dar nu și raqs sharqi. În partea de vest, există cîțiva dansatori de belly dance de sex masculin, dar încă foarte puțini și foarte diferiți în acest moment.

2 comentarii

Lasă un răspuns la Aripi de albatros Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.