Zellige-limbajul vizual

67f34466e8e27fdb9f353b2790ea6adb

Zellige în arabă  الزليج‎ se referă la țigla de mozaic realizată din plăci geometrice, individual așezate într-o bază de ipsos. Este o metodă de ornamentare folosită în special pentru pereți, pardoseli, plafoane, bazine, fântâni, stâlpi, mese etc.Zellige în araba marocană înseamnă meșterul care lucrează la zellige.

Zellige este o artă islamică bazată pe studiu, disciplină și credință. Modelele geometrice reflectă credința islamică că viața este ordonată de inteligența cosmică, chiar dacă oamenii nu o pot înțelege întotdeauna. Modelele abstracte reflectă dorința islamică de a înțelege creația lui Dumnezeu prin studiu mai degrabă decât prin copierea creației prin arta reprezentativă, fiind o cale de a evita idolatria. Modelele zellige sunt construite din forme arhetipale ce au fost rafinate de-a lungul secolelor prin studii științifice, tradiții și credința religioasă.

Arta maură a zellige-ului a înflorit în perioada hispano-maură în Maghreb (zona de nord-vest a Africii) și aria cunoscută sub numele de Al Andalus (Spania zilelor noastre) între 711-1492. Tehnica a fost foarte dezvoltată în timpul dinastiei Nasrid și dinastia Marinid, care i-a dat o importanță mai mare în secolul al XIV-lea introducând culorile albastru, galben și verde. Roșul a fost introdus în secolul al XVII-lea.Vechile smalțuri cu culori naturale au fost folosite până la începutul secolului al XX-lea. Orașele Fes și Meknes în Maroc rămân centrele acestei arte.

Există mai multe tipuri de plăci:

1.Ankabuti– vine de la cuvântul arăbesc pentru păianjen. Este un model ce folosește preponderente forme geometrice. A fost numit așa pentru că amintește de o pânză de păianjen. Dar care este povestea din spatele acestui nume? Atunci când Profetul Mohammad (SAW) fugea din orașul Mecca de oamenii din tribul Quraisy s-a ascuns într-o peșteră împreună cu Abu Bakr As Siddiq. Imediat ce aceștea au intrat într-o peșteră, păienjenii și-au construit cuiburile la intrare făcând o perdea de pânză. Când bărbații tribului s-au dus la peșteră, au respins ideea că acel loc ar putea fi ascunzătoarea profetului, văzând pânza de păienjen de la intrare intactă. Prin urmare, păienjenii l-au salvat pe profet, aceasta fiind și sursa de inspirație pentru modelul ankabuti.

Fes_Medersa_Bou_Inania_Mosaique2

2.Kufi-este de asemenea un stil de caligrafie, în ceea ce priveștele țiglele zillige este modelul liniilor geometrice drepte. Probabil se folosește aceste linii drepte pentru a forma un model simetric, folosind culori diferite pentru a adăuga interes și a rupe monotonia.

Meknes_Medersa_Bou_Inania_Mosaique

3.Tawriq-un model de tip frunză. Este un model destul de distict față de celelalte datorită utilizării curbelor ce seamănă cu frunzele și, ca întotdeauna aranjate într-o manieră simetrică din punct de vedere geometric.

Tassellatura_alhambra

4.Tashjir-este forma unui copac. Nu este neapărat un copac întreg, ci seamănă cu un copac cu tulpini și ramuri întrețesute.

5.Testir-un model geometric ce se intersectează în jurul unei stele.Este unul dintre cele mai folosite și cunoscute stiluri de zellaje. Designul se învârte și înflorește în jurul unei stele în timp ce liniile se intersectează.

Mekhnes_Place_El-Hedine_Mosaique2

Realizarea țiglelor este o artă în sine, o artă ce este transmisă din generație în generație de maalemi (meșteri populari). O lungă pregătire începe încă din copilărie.

De asemenea, culorile sunt cele care impresionează. Astăzi întregul spectru de culori este folosit la colorarea modelelor, de la alb, galben deschis, roz, ocru și maro, cobalt și turcoaz, smarald și verde pădure până la cel mai întunecat negru. Atunci când se studiază primele exemplare de dale zellige se observă că artizanii au folosit o paletă foarte limitată de culori, alb, negru, ocru și verde. Se spune că, culorile folosite în modele simbolizează lucruri diferite. Albul, folosit pentru linii, simbolizează puritatea. Negrul simbolizează profunzimea vieții. Ocrul probabil este o reflectare a aurului, nu pentru a simboliza bogăția fizică ci abundența spirituală. Albastru, albastrul deschis simbolizează bineînțeles cerul, ceea ce îl determină pe privitor să reflecte asupra raiului. De asemenea, este culoarea apei, care duce tot la ideea de Paradis. Verdele reprezintă Islamul, însuși Profetul (SAW) prefera această culoare. Culoarea roșie este o reflectare a Islamului, precum și maro, deoarece se spune că Profetul (SAW) prefera roșul-cortul său atunci când mergea la luptă avea această culoare.

Ce au vrut oare artizanii să spună prin simbolistica culorilor? Poate că ceea ce voiau să transmită era un mesaj de pace și armonie, să ne transmită că putem coexista unul cu altul indiferent de culoarea pielii, de religie și că tot ceea ce se află în ceruri și pe Pământ se bazează pe puterea divină a lui Dumnezeu.

Sau poate că,mai simplu,  artizanii au simțit că culorile arată bine.

Pentru a vedea cum sunt făcute aceste țigle pentru a format apoi modelele vă invit să urmăriți filmulețul de mai jos.

Sursa fotografiilor Pinterest

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s